Tarikh : 28 hb September 2012
Masa : 10.00 pagi hingga 11.30
pagi
Tajuk : Gamat dan Rumpai air
Tema : Keajaiban alam
Fokus Utama : 8.1 Aras 3 (i) membina ayat majmuk dengan menggunakan
kata hubung
dengan perluasan subjek dan predikat.
Fokus Sampingan :6.3 Aras 2 (i) Membaca dan mengenalpasti idea yang
terdapat di dalam teks.
Aktiviti :
1. (30 minit pertama) aktiviti yang dijalankan ialah menyalin contoh
karangan. Aktiviti ini saya lakukan memandangkan murid-murid ini ditahap
sederhana dan lemah. Mereka sering melakukan kesalahan ejaan ketika membina
ayat dan menyalin nota. Disamping itu, aktiviti ini melatih murid-murid menulis
dengan kemas dan cantik.
Refleksi terhadap P
& P saya ini, murid dapat menyalin dengan kemas dan saya menegur tulisan
dan ejaan yang salah pada ketika itu juga. Saya dapati murid-murid
berlumba-lumba menyiapkan tugasan apabila saya member pujian atas hasil kerja
yang kemas.
2. 30minit seterusnya, saya menjalankan aktiviti membaca senyap, membaca
kuat secara individu dan berkumpulan. Aktiviti selanjutnya saya meminta murid
menulis perkataan secara individu di papan tulis. Perkataan yang saya fokuskan
ialah perkataan berimbuhan. Seterusnya,
saya jalankan aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan peta minda berdasarkan
teks yang dibaca. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan mereka
berbincang melengkapkan peta minda mengikut perenggan petikan.
Refleksi terhadap P & P ini, saya dapati murid berminat dan
seronok. Mereka berusaha mencari isi –isi penting berdasarkan petikan untuk
melengkapkan peta minda yang diberi. Saya dapati 80 peratus murid memberikan
kerjasama yang baik dalam menyelesaikan tugasan.
3. 30 minit terakhir, saya menjalankan aktiviti
secara individu. Murid membina lima ayat berdasarkan petikan yang dibaca. Saya
menggunakan pendekatan individu bagi memastikan murid membina ayat dengan
lengkap.
Refleksi terhadap P & P ini,
saya dapati murid perlu dibimbing untuk membina ayat. Saya membetulkan kesalahan ejaan yang
dilakukan pada ketika itu. Murid yang lemah saya berikan kata kunci untuk
membina ayat. Hasilnya murid dapat membina ayat dengan lengkap walaupun
terdapat beberapa orang murid melakukan kesalahan struktur ayatnya
Ya benar, para pelajar harus diberi penekanan dan perhatian kerana mereka akan berasa disayangi dan lebih berusaha untuk menyiapkan kerja sekolah dan lebih semangat untuk berlajar seperti yang dilakukan cikgu Shikin dalam mengajar saya dahulu dan anak-anak murid sekarang.
BalasPadam